איפה כדאי למכור, באיביי או באמזון?

איפה כדאי למכור, באיביי או באמזון?

שניים מהשווקים החזקים והמשמעותיים ביותר במערב הם Amazonו- eBay ובמאמר זה נדון בקצרה ביתרונות ובחסרונות של הפלטפורמות הללו. במבט ראשון, נהנים ענקי הסחר האלקטרוני Amazonו- eBay מהפריה הדדית. מוכרים ובעלי חנויות מסחר אלקטרוני המשחקים במגרשים אלו, יקבלו חשיפה מוגברת למוצרים שלהם, והסיכוי להשיג קהל איכותי ומשלם רחב וגדול יותר מאתרים אחרים. כאשר אנו מתבוננים מקרוב, אמנם קיימת הפריה הדדית, אך המציאות הינה מורכבת הרבה יותר.  השאלה הגדולה היא היכן נכון יותר להרחיב את נוכחות המוצרים שלך? ב-Amazon או ב- eBay?התשובה היא ...תלוי. ישנם הרבה משתנים שצריכים להילקח בחשבון, כמו סוג המוצרים אותם אתה מוכר, עוצמת התחרות בקטגוריה שלך, עמלות מכירה, רגולציה ומגבלות וכן הלאה. במאמר זה, ננסה לאמוד ולחקור את היתרונות והחסרונות בפרסום בענקי הסחר האלקטרוני, כך שאחרי שנסקור אותם לעומק, תוכל לקבל את ההחלטה - ​​האם למכור או לא למכור באיביי או אמזון. 

יתרונות המכירה ב Amazon ו- eBay 

1. גידול במכירות – Increased Sales 
היתרון הראשי והמשמעותי ביותר של מכירה בשווקים כגון Amazonו- eBayהוא בקנה המידה הענקי של הנוכחות המקוונת שלהם. ע"פ הערכות, ב- eBay מתרחשות כ-55 מיליון טרנזקציות ביום ! (מתייחס לשנת 2013)זירת Amazonלבדה מושכת כמעט 85 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש ! – נתון זה מתורגם מן הסתם להיקפי מכירות גבוהים יותר. לדברי בכירים ב Amazon, מוכרים מדווחים על עלייה של 50% בממוצע (!) במכירות כאשר הם מצטרפים ל Amazon Market place.

2. רכישת לקוחות – Gaining Costumers 
כידוע, אף מבקר ב Amazonאו eBayלא מחפש את החנות שלך, אבל הם עשויים לחפש ולגלות את המוצרים שלך - מוצרים שאולי קודם לכן חיפשו במקום אחר, או שיכול להיות שרכשו ממתחרה שלך או בפלטפורמות מסחר אחרות. ברגע ש"צץ לנו לקוח בדלת", גם אם זה דרך חנות אינטרנטית, יש לנו סיכוי לזכות ולצפות ממנו לעסקות חוזרות, באם נדע לתת לו שירות וערך מוסף מצוינים. הדבר נכון במיוחד אם אנו מוכרים מוצרים בקטגוריה אשר מעודדת רכישות תכופותכגון תחביבים, גאדג'טים וציוד דייג או צייד. 
 
3. תשתיות השוק – Marketplace Infrastructure 
כוחם של שווקי המסחר האלקטרוני הוא במספרים הגדולים. בעולם ה"אמיתי" זה דומה לשווקים ענקיים כמו שווקי איכרים, קניונים, פארקים ומקומות המקיימים פסטיבלים והפנינג מזון.  מה שניתן לאפיין בהיבט של שווקים אלו הוא הרבה לקוחות המעדיפים סוג זה של חווית קנייה.  שווקים מקוונים ענקיים אלו בהחלט יוצרים חווית משתמש דומה ע"י ממשקים גרפיים מעוצבים ומתוחכמים לטובת חווית קניה "חלקה". 
 
חסרונות המכירה ב Amazonו- eBay 
 
אמנם יש כמה יתרונות משמעותיים למכירה בשווקי ענק אלו, אך יש גם כמה חסרונות אשר צריכים להילקח בחשבון. 

1. עמלות - Fees
הקמת חנות בeBay או ב Amazon עלולה לדחוס את המכירות שלך, אבל זה גם חושף אותך לעלויות נוספות – עמלות מכירה. רוב עמלות שווקים אלו מנוכות כאחוז מכל מכירה, ויכולות להשתנות מאתר לאתר ואפילו מקטגוריה לקטגוריה.לפני מכירת המוצרים שלך בשוק, חובה לוודא שיש לך הצלחה ביצירת שולי הרווח והבנה של מבנה התשלום של תזרים המזומנים הצפוי. בקטגוריות ממוסחרות מאוד , שולי הרווח נמוכים מאד ואז המספרים עשויים פשוט להעיד על חוסר כדאיות - עמלות המכירה באמזון הינן כ 20-25% והעמלות ב-  eBayעומדות על כ 9%. 
 
2. תשתיות שווקי הסחר האלקטרוני (Marketplace) 
בזמן שלפלטפורמות הענק eBay ו-Amazon יש יתרונות רבים , חשוב לזכור שתחכום הממשק עובד לשני הכיוונים. שווקים אלו לא קיימים כדי לעזור לך, אלא לעזור לעצמם למקסם את הרווח. eBay ו-Amazon רוצות שמוקד העניין יהיה במוצרים ולא בנו - המוכרים.... זאת אומרת שהזירות הללו יכולות להגביל את המידה שבה אתה יכול למתג את הנוכחות שלך כמוכר ולתקשר עם לקוחות, כמו גם להכתיב מה הפריטים שאתה יכול ולא יכול למכור וכן הלאה. 
 
eBay  או Amazon - איך לבחור? 
 
כאשר אנו שוקלים את היתרונות וחסרונות של eBayו Amazon, נתייחס גם לבחירה בשוק אליו עדיף להצטרף. התשובה המפתה היא "כולם!", אך לכל שוק מערכת משלו, תהליכים משלו ומגבלות ורגולציות מוזרות יותר או פחות.
ע"מ ללמוד לנווט ולצלוח את לימוד השווקים הללו לעומק, נצטרך המון זמן שכנראה אין לך, כך שעדיף להיצמד לפלטפורמה אחת או שתיים, אלא אם כן אתם יודעים שאתם יכולים לעבוד על שתיהן באפקטיביות. 
אסטרטגיית השיווק של אמזון נותנת פוקוס על הצד הקמעונאי בצורה חדה יותר כמשווקת בעצמה.  אמזון מספקת כלים כדי לעזור למוכרי הצד השלישי, אשר הופכים לחלק מחוויית קנייה חלקה, הכולל את  "Fulfillment by Amazon”
.Fulfillment by Amazon הנו שירות לוגיסטי מקצה לקצה, הכולל אחסנה ומשלוח מוצרים באמצעות מחסני Amazonבארה"ב ובאירופה. בשיטה הזו, אנשי Amazonמתמודדים עם המשלוח והמעקב על המוצרים. 
eBay, לעומת זאת, הינה למעשה שוק מאסיבי.  בזמן ש Amazonמתמקדת בממשק הגרפי וחוויית הקנייה, eBayמציעה כלים מגוונים למוכר ושלל תכונות, אשר הופכים את ממשק המכירה לקל יותר ואינטואיטיבי.
 
לסיכום :

ניתן לקבוע כי שתי הפלטפורמות הינן חזקות ומשמעותיות במידה שווה תוך אלמנטים שונים בינן. אנו כמוכרים נדרשים ללמוד את השווקים הללו והכללים הנהוגים בכל אחת מהן ולתפקד עפ"י "כללי המשחק" בכל אחת מהן.
יש לציין כי עולם הסחר האלקטרוני משנה את פניו כל הזמן ושחקנים חדשים ומבטיחים נכנסים כל הזצן למגרש, כמו למשל Rakuten היפני, New Egg האמריקני, ענקיות הסיניות  Ali Baba ו - AliExpress ובקרוב גם Groupon   ו- Google. שינויים טקטוניים אלו ישנו לכולנו את החיים ויהפכו את עולם הסחר האלקטרוני למעניין ומורכב יותר בוודאות.  

יש לכם שאלות בנושא? מוזמנים לפנות אלינו.
 
שיהיה בהצלחה. 

חזור למעלה